محجوب و قاضی پور در مقابل قاضی زاده هاشمی؛

جنگ لفظی در مجلس
گروه سیاسی- دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس حاضر شد تا پاسخگوی سوال‌های دو تن از نمایندگان باشد اما انتقادات تند آنها فضای مجلس را متفاوت کرد و وزیر را به واکنش واداشت‌. ‌هاشمی از قوه قضاییه خواست تهمت‌های نماینده ارومیه علیه او را بررسی کند و به محجوب نماینده مردم تهران نیز گفت، دیگر به شما رای نمی‌دهم.
اما سوال نادر قاضی‌پور از وزیر بهداشت در خصوص علت واردات صافی دیالیز با وجود تولید داخل در جلسه علنی مجلس مطرح شد‌. قاضی‌پور نماینده ارومیه در جریان سوال از وزیر بهداشت گفت‌: شما نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنز عینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند‌. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چند صد میلیاردی دارد، نباید هم به فکر تولید داخلی باشد‌.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در ادامه سخنانش با انتقاد شدید نسبت به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد‌: چرا از محصولات داخلی حمایت نمی‌کنید؟ وزیر متخصص واردات، نباید هم به فکر تولید باشد‌. البته این حرف عوام‌پسندی است که دائم بگوییم باید به فکر جان مردم باشیم، اما برخلاف آن عمل کنیم! قاضی‌پور تصریح کرد‌: شما که نماینده انحصاری یک شرکت آمریکایی تولید لنز عینک هستید که صاحبان آن صهیونیست‌ها هستند طبیعی است که این رفتار را دارید‌. وزیری که خودروی پورشه سوار می‌شود و سرمایه چند صد میلیاردی دارد نباید هم به فکر تولید داخلی باشد‌. قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور اظهار کرد‌: مواد اولیه این صافی‌ها از خارج از کشور می‌آید و آنچه مهم است فایبرهایی است که در صافی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و سم را تصفیه می‌کند‌. کسی که کلیه‌اش از کار افتاده باید با استفاده از کلیه مصنوعی سموم را تصفیه کند‌. ما در این زمینه تولیدی نداریم و این همان سرهم کردن و صنعت مونتاژ است ولی ما آن را به عنوان تولید داخل قبول کردیم‌. وی اضافه کرد‌:‌ در حال حاضر دو شرکت داخلی سه میلیون و ۶۰۰ هزار صافی را تولید می‌کنند در حالی که مصرف ما در سال 5/4 میلیون عدد است‌. ضمن اینکه ۲۸ درصد بازار کشور دست بخش خصوصی و مابقی دست ماست‌.


وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه دارو، تجهیزات و درمان تنش و التهابی وجود ندارد، یادآور شد‌: شعار امسال حمایت از تولید داخل است و کسی نباید از آن سوءاستفاده کند و جنس کم‌کیفیت را به دوبرابر قیمت بفروشد‌. ما که ثابت کرده‌ایم طرفدار حمایت از داخل هستیم و به همین خاطر انقلاب کردیم و چهل سال عمرمان را گذاشتیم اما تولید داخل در واقع تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا انتهاست که به معنی ثروت‌آفرینی و ارزآوری برای کشور است‌.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به صحبت‌های نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، گفت‌: من در کلاس اول دبیرستان معلم خطی داشتم که اولین آموزش او به ما این بود که ۴۰ صفحه بنویسید «توانا بود هر که دانا بود» و هفته بعد هم به ما گفت «با ادب باش تا بزرگ شوی»‌. اینجا مجلس شورای اسلامی است و من به عنوان وزیری که منتخب شما هستم می‌گویم اگر هم نیستی باید نشان‌دهی عصاره فضائل ملت هستی‌. شان مردم ارومیه ‌ بالاتر از این است که شما اینجا به وزیر تهمت بزنید‌. وی افزود‌:‌ من همین جا از رییس قوه قضاییه می‌خواهم به این تهمت‌ها رسیدگی کند‌. این آقا دفعه اولش نیست این حرف‌ها را می‌زند‌. یا او راست می‌گوید و من حق ندارم وزیر باشم و جایم پشت میله‌های زندان است یا او دروغ می‌گوید و جایش پشت میله‌های زندان است‌.
غرورتان را در مقابل مجلس کمتر کنید
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران خطاب به سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان، از وی خواست غرورش در مقابل مجلس شورای اسلامی را کمتر کند‌. علیرضا محجوب در سوالی از وزیر بهداشت و درمان پرسید‌: علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت چیست؟
وی، گفت‌: با حکم مجلس در سال ۱۳۹۱ به اتفاق آقای قاضی‌پور و ۱۳ نماینده دیگر در مجلس سابق از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص کردیم‌. طبق این تحقیق و تفحص، هزینه درمان در سال ۹۰، چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود اما این رقم پس از به اجرا در آمدن طرح نظام سلامت به چندین برابر افزایش یافته است و این بیماری‌ای است که شما به سیستم درمان کشور وارد کردید‌. چه کسی این هزینه را به گردن کارگران انداخت؟ چه کسی با اطلاعات غلط قانون را نقض کرد و ریالی از سهمش به سازمان تامین اجتماعی که حق کارگران است را پرداخت نکرد‌. وی ادامه داد‌: بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است‌.
نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به بخشی از سخنان وزیر بهداشت و درمان، گفت‌: متاسفانه گویا برخی از پزشکان عادت ندارند محترمانه صحبت کنند‌. وزیر در سخنانش دو بار انتظارات شخصی خود را مطرح کرد‌. امیدوارم غرور وزیر در مقابل مجلس قدری کمتر شود‌. بنده به منش شما خرده می‌گیرم و از شما می‌خواهم در آن تجدیدنظر کنید‌. درست نیست درباره چیزی که تحقیق نکرده‌اید اتهام بزنید‌. این مجلس و وزارت تمام می‌شود و باید بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم‌.
پاسخ وزیر بهداشت به محجوب
در ادامه این نشست حسن قاضی‌زاده‌هاشمی به سوال علیرضا محجوب نماینده تهران درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاسخ داد‌.
وی با بیان اینکه سوال به وزارتخانه او ارتباطی ندارد، توضیح داد‌: سوال این است که چرا ۹ درصد حق بیمه به عنوان اموال بیمه‌شدگان مصادره می‌شود‌. اما ما می‌پرسیم چه کسی آن را مصوب کرده است؟ مجلس در بودجه ۹۷ تصمیم گرفت که پول کارگران در حسابی متمرکز بماند و صرف درمان آنها شود‌.
وزیر بهداشت با انتقاد از انتقال تامین اجتماعی گفت‌: ۱۵ سال گذشته تامین اجتماعی در وزارت بهداشت را به جای دیگری منتقل کردند‌. آن زمان سازمان تامین اجتماعی قدرتمند و با کارنامه موفق بود که امروز نیز کارنامه‌اش برای همه مشخص است‌. قاضی‌زاده با بیان اینکه دولت بدهی به سازمان تامین‌اجتماعی دارد، گفت‌: دولت به وزارت بهداشت نیز بدهی دارد که هنوز نداده است‌. آرزوی ما این است که دولت همه بدهی‌هایش از جمله بیمه سلامت را بدهد‌.
وی با بیان اینکه در روستاها حق بیمه را تامین اجتماعی می‌گیرد اما وزارت بهداشت فقط هزینه می‌کند، اظهار کرد‌: این بحث از سه سال گذشته در دولت مطرح شد‌. رییس‌جمهور در سال ۹۵ نامه‌ای به وزیر وقت اقتصاد نوشت تا حساب جداگانه‌ای برای 27/9 سهم درمان و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی باز کند تا صرفا این مبلغ برای سلامت اختصاص یابد‌. وزیر وقت این کار را کرد اما به فاصله دو هفته عده‌ای به دیوان عدالت شکایت کردند‌. آن زمان آقای لاریجانی به میدان آمد و توضیح داد که دستور رییس‌جمهور ناظر بر مصوبه مجلس بوده که سازمان تامین اجتماعی مکلف شد تمام سهم درمان را به حساب مشخصی واریز و طبق قانون تامین اجتماعی هزینه کند‌. به همین دلیل آن حکم در دیوان معلق شد‌. قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد‌: مجلس در بودجه امسال سازمان تامین اجتماعی را مکلف کرد که تمام سهم درمان در حساب خزانه‌داری کل کشور متمرکز شود و سازمان تامین اجتماعی این منابع را هزینه کند‌. این خود نشان می‌دهد که این منابع هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد‌. ما دنبال مصادره نیستیم‌. ما می‌خواهیم درمان در کشور سروسامان پیدا کند تا اگر کارگری پولی برای درمان می‌دهد همان‌جا خرج شود‌.
وزیر بهداشت در ادامه اظهار کرد‌: توضیحات آقای محجوب این موضوع را می‌رساند که ایشان به مصوبه مجلس اعتراض دارد‌. به نظر بنده مجلس دنبال شفافیت بوده و آقای محجوب هم باید از شفافیت استقبال کند‌. قانون تامین اجتماعی مشخص است. این پول فقط باید برای درمان هزینه شود‌. شرعا، عرفا و اخلاقا حق ندارند پول را برای ساختمان‌سازی و سرمایه‌گذاری هزینه کنند‌. البته مجلس می‌تواند برای روشن شدن وضعیت تحقیق و تفحص کند‌.
وزیر بهداشت خطاب به نمایندگان گفت‌: بنده برای آقای محجوب احترام قائلم و همیشه به او رای داده‌ام اما دیگر رای نمی‌دهم‌. او خود را نماینده کارگران می‌داند ولی نیست‌. کارگر کسی است که در معدن گرگان آن بلا سرش آمد و هیچ کس به فکر او نبود‌. کارگر کسی است که پنج ماه حقوقش را نگرفته است شما و کارگران بدانید که یک خدمت در بیمارستان دولتی حداقل یک‌سوم خدمت در بیمارستان تامین اجتماعی هزینه دارد‌. اگر بلد نیستید مدیریت کنید چرا من را متهم می‌کنید و به من می‌گویید که به حقوق ۴۰ میلیون نفر تعدی کردی‌.
صحبت‌های وزیر بهداشت درباره مجلس درست نبود
نایب‌رییس مجلس بعد از اعلام قانع شدن محجوب از پاسخ‌های وزیر بهداشت خطاب به قاضی‌زاده‌هاشمی گفت‌: اگر قوانین به درستی اجرا می‌شد، شاهد هرج‌ومرج و گرفتاری‌ها در حوزه بهداشت نبودیم‌.
سوال علیرضا محجوب نماینده تهران در جلسه علنی درباره علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شد که محجوب از رای‌گیری درباره قانع شدن یا نشدنش از توضیحات وزیر انصراف داد و گفت که قائل به رای‌گیری درباره سوال نیست‌. بعد از این صحبت‌ها مسعود پزشکیان رییس جلسه و نایب‌رییس مجلس خطاب به وزیر بهداشت گفت‌: حرف‌های آقای قاضی‌پور درست نبود و بحث‌های مناسبی نشد ولی آقای وزیر فاز دوم بحث‌هایی که شما مجلس را خطاب قرار دادید نیز درست نبود‌. وی توضیح داد‌: بنده چون در این‌باره موضع داشتم حرف نزدم ولی معتقدم اگر قانون را درست اجرا می‌کردید، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به این گرفتاری‌ها دچار نمی‌شدند و هرج و مرج به وجود نمی‌آمد‌. نایب رییس مجلس تاکید کرد‌: مجلس و کمیسیون بهداشت به صورت علمی و کارشناسی عمل کرده است‌. البته ما مقصر هستیم چون اگر از همان ابتدا می‌ایستادیم و اجازه تخلف را نمی‌دادیم اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم‌. نهایتا وزیر بهداشت از تیغ سوال‌های نمایندگان منتقد رهایی یافت و با ارائه توضیحاتش نظر اکثریت نمایندگان را به خود جلب کرد‌.